Stressz- a legújabb népbetegség

Depresszió, diabétesz, szenvedélybetegség, rák, allergia – hogy a magyarországi leggyakoribb betegségekből említsünk párat. Ebbe az ijesztő csoportba csatlakozott pár éve a stressz is.

A stressz hatásai, egyáltalán a stressz maga, még ma is sokak számára vitatott. Néhányan egyáltalán nem gondolják azt, hogy a stressz önmagában betegség lenne. Sokan úgy tekintenek rá, mint a depresszióra, mondván “abba kell hagyni a hisztit”. Pedig a stressz, ugyanúgy ahogy a depresszió is, valódi betegség és komoly kockázatokat rejt magában.

Mi a stressz?

A

 stresszt a globalizáció és a jóléti társadalom sajátosságának tekintik, pedig csak részben függ a környezeti hatásoktól. A stressz egy orvosi fogalomból alakult át és mai értelmében nagyjából annyit jelent, hogy “folyamatos idegesség, tartós feszültség”, mely egy folyamatos negatív ingerre adott reakció a szervezettől. Tehát nem csak mentális, hanem fizikai jelei is vannak a stressznek. Ilyen jelek például a felgyorsult légzés, magasabb pulzusszám, fejfájás.

Időnként mindenkit ér stressz, például ha késében vagyunk, fellöknek az utcán, vagy éppen odaégetjük a vasárnapi ebédet.

A probléma akkor áll fent, ha a stressz ok nélküli, vagy tartós és nem tudjuk kezelni. Az állandó stressz egészségkárosító hatással rendelkezik, mely nem csak lelki, hanem fizikai tüneteket is okozhat. A legtöbben csak a fizikai tüneteket veszik komolyan, de az állandó stressz okozta hangulatváltozás rombolja a családi légkört és leépíti baráti kapcsolatainkat.

A tartós stressz hatásai az alábbiak lehetnek: szív és érrendszeri betegségek, fej- és hátfájás, reumás betegségek, emésztőrendszeri betegségek, anyagcsere betegségek, magas vércukorszint, cukorbetegség, allergia, szexuális zavarok, immungyengeség stb.

A stressz tünetei lehetnek: ingerlékenység, depresszió, türelmetlenség, hajhullás, felsőlélgúti panaszok, fogékonyság a betegségekre stb. Sőt, a stressz hatására gyorsabban öregszünk! A szervezet biológiai öregedése felgyorsul, ha krónikus stresszben élünk. Az amerikai Stanford Egyetem 58 nőt vizsgált meg és az állandó stressznek kitett nők immunsejtjei 10 évvel idősebbnek mutatkoztak a vizsgálatok szerint. De nem csak a finn kutatás járt ilyen eredménnyel. A kialvatlanság veszélyeiről több kutatás is megdöbbentő eredményekkel szolgált. Más felmérés is megállapította, hogy aki 6 óránál kevesebbet alszik, az fokozottan ki van téve az egészségre káros kockázatoknak. Természetesen itt nem egyszeri alkalmakra kell gondolni, viszont akár 10 napnyi kialvatlanságnak is következményei lehetnek. Elsőre hihetetlen, de a rövid alvásidő akár hormonális változást is okozhat, mely közrejátszhat akár keringési problémák, akár az elhízás kialakulásában is.

Rendelek két darab Meliva étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

Mit tegyünk a stressz ellen?

“Ne idegeskedjünk!” Szokták mondani azok, akik nem tudják, hogy milyen ez az állapot. A stressz sokszor nem a döntésen múlik. Ugyanakkor ha felismerjük, hogy hangulatromlásunkat a stressz okozza, akkor tudatosan tehetünk is ellene. Következzék most pár egyszerű, de hatásos módszer a stressz ellen:

A kialvatlanság veszélyei nem csak az étkezési szokásaink megváltozásában vehetőek észre. A kevés alvás a memóriaprobléma és a csontritkulás esélyét is növeli. Egy friss kutatás szerint az álmatlanság hatására az agy leépülhet, mely által memóriavesztés léphet fel. Összefüggésbe hozták ezt az idősek memóriaromlásával is. Bizonyítást nyert, hogy a kevés alvás során a csontok sűrűségében és a csontvelőben is változás áll be, ami közvetlen hatással van a csontritkulás kialakulására.

  1. Mosolyogjunk!

Mókás gyógymód, de hatásos. Kutatások bebizonyították, hogy aki 2-3 percen át mosolyra húzza a száját, annak valóban jobb kedve kerekedik. Ennek oka, hogy ha jól érezzük magunkat, akkor elkezdünk mosolyogni. Viszont visszafelé is működik: ha izmainkkal a mosolyt imitáljuk, akkor agyunk is jókedvre kapcsol. Gyakran irigykedve nézzük, amikor a filmekben mosolyogva kezdi valaki a napot – nem nagy ördöngősség, kezdjük így mi is!

  1. Mozogjunk!

Talán unjuk már, hogy mindenki a mozgásról papol, ha az egészségről van szó, de ez nem véletlen! A mozgás során nem csak testünk fárad el, hanem szellemileg felpezsdülünk, izmaink erősödnek, több oxigént szállít vérünk, javul anyagcserénk; szó szerint felébred szervezetünk. Ezen túl a mozgás során ki tudunk kapcsolni és a sportolás végeztével azt érezzük, hogy “helyére kerültek a problémáink”. Sok magas beosztásban lévő és nagy felelősséggel rendelkező ember azért választotta a sportolást, mert a fizikai jó állapot a mentális állapotunkra is hat: sokkal ellenállóbbak leszünk a stresszel szemben és jobban kezeljük a konfliktusokat.

Nem kell profi sportolóvá válnunk, ha mozogni szeretnénk, a tempósabb séta is megteszi.

A stressz egyik fő okozója az közlekedés (autózás, tömegközlekedés stb.) miatti folyamatos koncentráció és feszültség. Hiszen másodpercenként kell reagálnunk egy váratlan szituációra, mely fokozott figyelmet igényel. Ha a buszt biciklire cseréljük, vagy a napi bevásárlást nem autóval, hanem gyalogosan intézzük el, már az is érezteti pozitív hatásait.

  1. Kényeztessük magunkat!

Már egy illatos gyertya is segít kizökkenni a napi rutinból. Ha esténként nem a gyors zuhanyzást választjuk, hanem félórányi időt biztosítunk magunknak, amikor elnyúlunk egy kád forró vízben, az is segíthet magunk mögött hagyni a napi problémákat.

Picit költségesebb megoldás egy hosszú hétvége eltöltése a családdal, vagy barátokkal egy panzióban. De egy hétvégi grillezés is segít leküzdeni a hét közben felgyülemlett feszültségünket. Kevesebb szervezést kíván és mosogatni sem kell utána, ha havonta egyszer elmegyünk egy masszázsszalonba. Környezetünk is észreveszi majd, hogy kicseréltek minket.

  1. Bízzunk a természetben!

A stressz hatása ellen doppingolhatjuk is szervezetünket! A magnéziumban gazdag táplálékok nyugtató erővel bírnak. Sok magnéziumot találhatunk a rizsben, zöldszínű zöldségekben, mogyorófélékben, teljes kiőrlésű kenyérben. A kalcium is hasonlóan jótékony hatással van az idegrendszerre, tehát tejtermékeket se felejtsünk el fogyasztani. A gyógynövények közül is van hova nyúlnunk. A stressz elleni a leghatásosabb gyógynövények közé a macskagyökér és a citromfű tartozik.

  1. Takarítsunk!

Nem csak hasznos tevékenység a takarítás, de ha a káoszt felszámoljuk az otthonunkban, akkor mentálisan is erősödünk és kiegyensúlyozottabbak leszünk. A rendezett környezet miatt a pihenés sokkal nyugtatóbb lesz számunkra, valamint elégedettséggel tölt el minket a tiszta otthonunk. Nem lebecsülendő szempont az sem, hogy egy nagyobb takarítással kiválthatjuk a napi testedzést is.

 

  1. Örüljünk!

Végezzük az alábbi gyakorlatot: bármilyen szituációba kerülünk, a pozitív oldalát kerekítsük ki! Ha messze találunk parkolóhelyet, akkor örüljünk, hogy alkalmunk van sétálni! Ha elered az eső, akkor legalább felfrissül a levegő és a virágok is életre kapnak! Ha nem találunk alapanyagot a vasárnapi ebédhez, akkor ez egy remek lehetőség, hogy új receptet próbáljunk ki!

Ez a módszer talán gyerekesnek tűnik, de a hangulatunk garantáltan jobb lesz tőle! Valamint a környezetünket sem terheljük állandó sirámainkkal.

De ha nagyobb problémáink vannak?

Akinek súlyos anyagi, vagy családi problémái vannak, sajnos még inkább ki vannak téve a stressznek. A túlzott felelősség, vagy bizonytalan munkahelyi légkör is vezető okozói lehetnek a stressznek.

Ha nehéz helyzetbe kerültünk, akkor már az apróságok miatt is ingerlékenyebbek leszünk. Ilyenkor még inkább fontos, hogy ne hagyjuk magunkat további stressznek kitenni. Szélsőséges esetben szakember segítsége is szükséges lehet. A stressz kezelésére nem jó módszer, ha elfojtjuk! Törekedjünk rá, hogy szembenézzünk a stresszt okozó tényezőkkel ahelyett, hogy elfutunk előlük. Lehet, hogy nehéz időszakban vagyunk, de nem az fog minket továbblendíteni, ha idegeskedünk. Lépjünk a tettek mezejére és próbáljuk megoldani a problémáinkat, ahelyett, hogy tovább mérgezzük magunkat!

Önt is zavarják a stressz hatásai, de egyedül nem tud velük megküzdeni? Szeretne kiegyensúlyozottabb lenni és a problémákat nem gondnak tekinteni, hanem leküzdhető feladatnak? A stressz megszüntetését nem csak a házi parktikáktól várhatjuk. A citromfű és macskagyökér  klinikailag bizonyítottan segíti a stressz oldását és hozzájárulhat a nyugodtság eléréséhez, pihenéshez. Egy forradalmi eljárással igen magas koncentrációt nyertünk ki ebből a két gyógynövény hatóanyagából.

Kattintson ide, ha szeretne tenni a napi stressz ellen!

Igen, magam mögött hagyom a stresszt!
2018-04-03T13:06:13+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!