A kialvatlanság veszélyei – mit kockáztatunk vele?

Gyerekkorunkban sokszor hallottuk, hogy aludjál, egyél rendesen, mert pici maradsz. Nem csak gyerekként tanácsos ezeket megfogadni, az alábbi összefoglalóban a kialvatlanság veszélyeit gyűjtöttük össze.

E

gy finn kutatás megállapította, hogy ha sikerülne megszüntetni az alvási zavarokat, akkor a munkahelyi betegnapok költségét majdnem 30%-kal csökkenthetnék. 3760 embert szerepelt a kutatásban, nem és munkakör szerint vegyes mintát hoztak létre. Részletesen beszámoltak alvási szokásaikról (mennyit alszanak, szoktak-e napközben álmosak lenni, van-e valamilyen alvászavaruk), ezt összevetették testi egészségükkel és szellemi kapacitásukkal, végül összevetették a társadalombiztosítási adatokkal az eredményeket.

Az álmatlansággal küzdők átlagosan 15 napot betegek egy évben, mint azok, akik jól alszanak (ők pusztán 5 napot betegeskedtek egy évben). Azok voltak a legegészségesebbek, akik 7-8 órát alszanak esténként. A megkérdezettek számára az ideális alvás átlagosan 7 óra 40 perc hosszúságú.

Azok, akik ennyit tudnak aludni, jobb egészségnek örvendenek, valamint munkahelyi teljesítményük is jobb lesz. Ezen emberek rendszeresebben alszanak, jobban figyelnek táplálkozásukra és a stresszes szituációkat is jobban kezelik. Valószínűleg nagyon szoros kapcsolat van a stressz kezelése és az alvásproblémák között. A kialvatlanság veszélyeinek csökkentése szempontjából tehát a stresszre is oda kell figyelnünk.

Egyértelmű jelzés a szervezettől, hogy nem alszunk eleget, ha teljesítményünk nem optimális és már a felébredés pillanatában fáradtak vagyunk. – összegezte Tea Lallukka, finn kutató

De nem csak a finn kutatás járt ilyen eredménnyel. A kialvatlanság veszélyeiről több kutatás is megdöbbentő eredményekkel szolgált. Más felmérés is megállapította, hogy aki 6 óránál kevesebbet alszik, az fokozottan ki van téve az egészségre káros kockázatoknak. Természetesen itt nem egyszeri alkalmakra kell gondolni, viszont akár 10 napnyi kialvatlanságnak is következményei lehetnek. Elsőre hihetetlen, de a rövid alvásidő akár hormonális változást is okozhat, mely közrejátszhat akár keringési problémák, akár az elhízás kialakulásában is.

Rendelek két darab Meliva étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

Egy 2012-es kutatás szerint az agyvérzés esélye négyszerese azok számára, akik napi 6 óránál kevesebbet alszanak. Súlyosbítja ezt, hogy az étkezési szokások is változhatnak ezeknél az embereknél. A korábban említett hormonváltozások következtében megnő a ghrelin hormon, a leptin pedig csökken. Ennek hatására változik az emberek étvágya: a szükségesnél nagyobb mennyiségű ételt fogyasztanak a veszélyeztetettek, valamint több egészségtelen ennivalót vesznek magukhoz. Egy másik tanulmány szerint a keveset alvó tizenéveseknél jóval gyakoribb az inzulinrezisztencia, ennek következtében pedig sokkal hajlamosabbak lehetnek a cukorbetegségre az érintettek.

 

A kialvatlanság veszélyei nem csak az étkezési szokásaink megváltozásában vehetőek észre. A kevés alvás a memóriaprobléma és a csontritkulás esélyét is növeli. Egy friss kutatás szerint az álmatlanság hatására az agy leépülhet, mely által memóriavesztés léphet fel. Összefüggésbe hozták ezt az idősek memóriaromlásával is. Bizonyítást nyert, hogy a kevés alvás során a csontok sűrűségében és a csontvelőben is változás áll be, ami közvetlen hatással van a csontritkulás kialakulására.

A daganatos betegségekkel is kapcsolatban áll az alváshiány. Akik 6 óránál kevesebbet alszanak, azoknál nagyságrendekkel gyakoribb az ilyen megbetegedések aránya, mint azoknál, akik képesek 7-8 órát aludni. Egy 2010-es vizsgálat 1240 főt vizsgált, 338 főnél állapítottak meg béldaganatot, viszont ők szinte kivétel nélkül 6 óránál kevesebbet aludtak. A kialvatlan pácienseknél 48%-kal magasabb a szívbetegségek kockázata azokkal szemben, mint akik a megfelelő időt töltik az ágyban.

A fenti pár példa bemutatta, hogy a kialvatlanság veszélyei valósak és nagyon komolyak. A javasolt 7-8 órányi alvás nem luxus és lustálkodás, hanem igenis komolyan kell venni a valós alvásszükségletünket. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nem kényelmi kérdés, hanem nagyon fontos szerepe van egészségünk megőrzésében. Jelenlegi életvitelük miatt sajnos sokan nem tudnak a megfelelő mennyiségű pihenéshez jutni.

Álmatlansággal küzd és Önnek is problémát jelent a nyugodt pihenés? Mindent kipróbált, de nem segített?  Olvassa el ezt:

Szeretnék végre nyugodtan aludni!
2018-04-03T13:06:13+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!