8 tipp az álmatlanság elkerüléséhez

Az alvás létfontosságú mindannyiunk számára. A folyamatos kialvatlanság súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet. Megnő a keringési problémák esélye, csökken szellemi kapacitásunk, állóképességünk romlik és szerveink teljesítőképessége is alábbhagy. Regenerációs képességünk veszít hatékonyságából, ezért lassabban gyógyulunk és gyorsabban öregszünk. Egy felnőtt számára 7-8 óra a javasolt időtartam, mely során a szervezet kipiheni az egész napi megerőltetést és felkészül a következő napra. Szerencsére egyre többen felismerjük ezt és tényleg szánnánk időt az alvásra, mégsem sikerül. Ezért a legjobb szándékunk ellenére is kialvatlanok, fáradtak leszünk. Egy átlagos felnőttnek 7-10 perc kell az elalváshoz. Ha nem sikerül ennyi idő alatt elaludnunk, akkor változtatnunk kell pár szokásunkon.

Az álmatlanság elkerülése sokunk számára okoz problémát. Az alábbiakban összegyűjtöttünk Önnek 8 tippet, ami segítségére lesz abban, hogy megfelelően kialhassa magát és élvezhesse ennek minden előnyét!

1. Ne akkor menjünk aludni, ha fáradtak vagyunk!

Jelöljünk ki egy állandó időpontot a lefekvéshez. Ezt ahhoz igazítsuk, amikor fel kell kelnünk. Tehát, ha reggel 6-kor kelünk, akkor már este 22-kor menjünk aludni. Ha ennél jóval később szoktunk lefeküdni, akkor szükséges lehet pár nap átállás, de higgyük el, hogy nem lehetetlen 7-8 órát végigaludni. Egyesek talán úgy tartják, hogy nekik az 5-6 óra alvás is megfelel, viszont hosszabb távon biztos éreztetni fogja hatását, hogy szervezetünket túlhajtjuk.  Természetesen ettől szabadságunk idején akár el is térhetünk: egy-egy hosszabb este belefér és az is, ha délig csak lustálkodunk.  Azonban a szabadságunk vége előtt pár nappal már kezdjünk visszarázódni a megfelelő ritmusba. A magunk dolgát tesszük vele könnyebbé.

2. Kövessük a menetrendet!

Nem csak óránkat, hanem szervezetünket is hozzá kell szoktatni az alvási rutinhoz. Manapság nagyon ingergazdag világban élünk, sokkal több dologra koncentrálunk egyszerre, mint azt korábban tette az ember. Híradó, munkahelyi feladatok, barátok születésnapja, családtag ballagása, hétvégi takarítás, állatorvoshoz menni. Szervezetünknek és agyunknak is rá kell hangolódni az alvásra. Ha álmosan elmegyünk fogat mosni, vagy még gyorsan kiteregetünk, akkor az felrázhat minket és akár másfél órán át is éberen nézzük a plafont ahelyett, hogy már aludnánk.

Lényeges, hogy ne maradjunk azért ébren, mert azt gondoljuk, hogy lemaradunk valamiről! Nagyon sokan küzdenek az ébren maradással, pedig szervezetük egyértelmű jeleket küld, hogy pihenésre van szüksége, ennek ellenére erőszakosan ébren tartják magukat, hogy még elolvassanak pár oldalt a könyvből, vagy megnézzék az esti híreket, esetleg tovább ott tudjanak maradni a szórakozóhelyen hétvégén. Ez felborítja biológiai óránkat és akár napokig képtelenek leszünk helyrebillenni.

Az álmatlanság elkerüléséhez jó módszer, ha a lefekvés előtt 1 órával már letisztálkodunk, elrendezzük a ház körüli teendőket, megbeszélünk minden tennivalót és kikapcsoljuk a TV-t. Szánjunk fél-egy órát a lecsillapodásra. Könnyebb lesz az álomba merülnünk!

3.Teremtsük meg a körülményeket az alvásunkhoz!

Szellőztessünk ki, ha zavar minket a rendetlenség, pakoljunk össze. Gondoskodjunk a megfelelő hőmérsékletről: a 18 fok ideális az alváshoz, ez persze a nyári kánikula során magasabb is lehet – az a lényeg, hogy legyen némileg hűvösebb, mint napközben. Ha villog a telefonunk, miközben éjjeliszekrényünkön töltjük, fordítsuk el. Húzzuk be a függönyt, eresszük le a redőnyt. Ha világít a TV, vagy monitor ledje, akkor húzzuk ki azokat. Ha dekorációs világításunk van (például karácsonykor az karácsonyfaizzók, vagy hangulatvilágítás), akkor arról is gondoskodjunk. Ágyunk legyen megfelelő, ha matracunk kényelmetlen, cseréljük ki amint lehet. A pihentető alváshoz fontos, hogy jó körülményeink legyenek. Egy rossz párna, matrac nem csak kényelmetlen, de hosszabb távon egészségügyi problémákat is okozhat, ha nem tart minket megfelelően.

Rendelek két darab Meliva étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

4.Mozogjunk!

Az álmatlanság elkerüléséhez jó eszköz lehet, ha hetente 3-4 alkalommal nyújtógyakorlatokat végzünk. Ha izomzatunk lazább, azzal javul alvásunk minősége. További jó lehetőség a lefekvés előtti rutinhoz, ha sétálunk egy keveset. Ne végezzünk azonban intenzív mozgást, de egy könnyű séta is jobb eszköz az alvás előtti rutinunk kialakításához, mintha reklámokkal tűzdelt sorozatokat néznénk.

Szellőztessünk ki, ha zavar minket a rendetlenség, pakoljunk össze. Gondoskodjunk a megfelelő hőmérsékletről: a 18 fok ideális az alváshoz, ez persze a nyári kánikula során magasabb is lehet – az a lényeg, hogy legyen némileg hűvösebb, mint napközben. Ha villog a telefonunk, miközben éjjeliszekrényünkön töltjük, fordítsuk el. Húzzuk be a függönyt, eresszük le a redőnyt. Ha világít a TV, vagy monitor ledje, akkor húzzuk ki azokat. Ha dekorációs világításunk van (például karácsonykor az karácsonyfaizzók, vagy hangulatvilágítás), akkor arról is gondoskodjunk. Ágyunk legyen megfelelő, ha matracunk kényelmetlen, cseréljük ki amint lehet. A pihentető alváshoz fontos, hogy jó körülményeink legyenek. Egy rossz párna, matrac nem csak kényelmetlen, de hosszabb távon egészségügyi problémákat is okozhat, ha nem tart minket megfelelően.

5.Készüljünk a holnapra!

Sokkal pihentetőbb lesz az alvásunk, ha felkészülünk a következő napra, mert nyugtatóan hat, hogy “készen állunk a holnapra”. Vegyük elő ruhánkat, készítsük el a reggelinket, pakoljuk össze, amit magunkkal kell vinnünk, akár írjuk össze tennivalóinkat is. Ezáltal nem lesz bennünk az a stressz, hogy valamit elfelejtünk, nem arra kelünk fel, hogy temérdek a feladat, hanem tényleg lesz időnk a felébredésre. Sőt, ha megoldható, keljünk fel akár korábban! Ha fél órával több időnk van a felébredésre, igyunk egy teát, zuhanyozzunk le, esetleg kezdjük egy rövid sétával a napot. Sokkal jobb kezdés ez, mint amikor alig van időnk reggelizni, a cipőnket is jóformán az ajtóban tudjuk csak megkötni.

6.Ne erőltessük az elalvást!

Paradoxnak tűnik, de az álmatlanság elkerüléséhez ne erőlködjünk az álomba merülésen. Általában aki azon stresszel, hogy aludnia kell, annak úgysem sikerül (gondoljunk csak arra, hogy az ovisoknak is problémát okoz, amikor ebéd után rájuk van parancsolva, hogy aludniuk kell). Próbáljuk ki helyette, hogy kikapcsolunk. Lélegezzünk lassan és hosszan. Koncentráljunk a be és kilégzésre is. Ne a holnapi napon gondolkodjunk, vagy az aznapi jó és rossz tapasztalatokat idézzük fel. Száműzzük ezeket a fejünkből!

Ha mégsem sikerül, ne erőltessük az alvást. Ha kényelmetlen a fekvés, inkább nyújtózzunk egyet, igyunk egy pohár tejet, levegőzzünk az ablaknál, vagy olvassunk pár oldalt. Korábban említettük, hogy ideálisan 7-8 órát kell aludni. De ha ezt erőszakos módszerekkel érjük el, akkor nem sok előnyünk származik belőle. Ne méricskéljük az alvást, hiszen ez nem verseny, hanem pihenés.

A stressz egyik fő okozója az közlekedés (autózás, tömegközlekedés stb.) miatti folyamatos koncentráció és feszültség. Hiszen másodpercenként kell reagálnunk egy váratlan szituációra, mely fokozott figyelmet igényel. Ha a buszt biciklire cseréljük, vagy a napi bevásárlást nem autóval, hanem gyalogosan intézzük el, már az is érezteti pozitív hatásait.

7. Kerüljük a túlalvást!

Ez is különösnek hat, hogy az álmatlanság elkerüléséhez kerüljük a sok alvást. Igen, bármilyen meglepő, de visszafelé is elsülhet az, ha próbáljuk becsapni szervezetünket. Ha előző este sokáig maradtunk fent, akkor ne próbáljuk meg behozni a lemaradást másnap! Ugyanígy ne hajtsuk túl magunkat hétköznap, hogy majd hétvégén jól kialusszuk magunkat. A biológiai óránk nem így működik. A rendszerességgel igyekezzünk az életünket a szükségleteink szerint formálni, ne pedig ellenkezően.

8. Együnk-igyunk, lazuljunk el!

Több olyan praktikát ismerünk, amely segít ellazulni és könnyebben hajthatjuk álomra fejünket. Egy forró fürdő, pár illatos gyertya, egy pohár tej mindenképpen ide tartozik. Fogyasszunk citromfüvet! Évszázadok óta használják álmatlanság ellen. Számtalan módja van a citromfű fogyasztásának, például teának is ihatjuk, vagy egyéb gyógynövénykészítmények által is hozzájuthatunk. Ez utóbbiak magasabb hatóanyagot tartalmaznak, de egy esti teázás is segít ellazulni. A citromfű ezen kívül még a gyomrunkat is megnyugtatja. A macskagyökér is élen jár, ha aludni szeretnénk. Segít álomba merülni és a stresszt is oldja.

Kerüljük a nehéz és az energiadús ételeket. A zsíros ételek emésztése nagy energiát igényel szervezetünktől. Ilyenkor minden lesz az alvás, csak pihentető nem. A cukros ételek pedig felpörgetik szervezetünket. Ha teázunk, ne cukrozzuk meg azt. De fogyasszunk bármit is, ügyeljünk rá, hogy ne együk túl magunkat, és ne is maradjunk éhesek. Ne igyunk alkoholt! Kivéve, ha vörösborról van szó. A túl erős, vagy szénsavas alkoholos italok nem segítenek az alvásban, ugyanakkor egy kevés vörösbor valóban segíthet ellazulni.

A pihentető alvás sokunknak okoz gondot. Pedig nem kényelmi szerepet tölt be és nem lustaság az, ha valaki igényli az alvást. Fontos egészségügyi szerepe van. Aki kielégítően tud aludni, annak egészsége, fizikai és szellemi teljesítőképessége is kimutathatóan jobb lesz.  

Ön is szeretne pihentetően aludni, de nincs ideje az esti sétához, vagy nehezen engedi el a mindennapok nyomását? Kipróbált már minden házi praktikát, hogy álomra tudja hajtani fejét, de nem vált be? Mi tudunk egy hatékony megoldást, hogy újra kipihenten ébredhessen!

Több olyan praktikát ismerünk, amely segít ellazulni és könnyebben hajthatjuk álomra fejünket. Egy forró fürdő, pár illatos gyertya, egy pohár tej mindenképpen ide tartozik. Fogyasszunk citromfüvet! Évszázadok óta használják álmatlanság ellen. Számtalan módja van a citromfű fogyasztásának, például teának is ihatjuk, vagy egyéb gyógynövénykészítmények által is hozzájuthatunk. Ez utóbbiak magasabb hatóanyagot tartalmaznak, de egy esti teázás is segít ellazulni. A citromfű ezen kívül még a gyomrunkat is megnyugtatja. A macskagyökér is élen jár, ha aludni szeretnénk. Segít álomba merülni és a stresszt is oldja.

Kattintson ide, ha szeretne tenni a napi stressz ellen!

Igen, szeretnék pihentetően aludni!
2018-04-03T13:06:13+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!