Cukorbetegek diétája I. rész

Cukorbetegként teljes életet élni nem könnyű. Folyamatosan figyelniük kell a vércukrukra, inzulinra, étkezésre, mozgásra, testsúlyváltozásra, kezelésekre, kalóriákra, ételek összetevőire stb.

Ez nagyon bonyolultnak tűnik, de ha sikerül pár alapszabályt betartanunk, akkor korántsem olyan vészes. A legfőbb szabály a mértékletesség és tudatosság. Ez nem azt jelenti, hogy szerzetesi életmódot kell választanunk, csupán fontoljuk meg, hogy mit és mennyit eszünk.
A diabéteszesek többsége csak sejti, hogy mit fogyaszthat, de nem biztos benne. Ez az oka, hogy a cukorbetegek csak nagyon kevés étel közül válogatnak. A speciális étrendjüket a legtöbben azért szegik meg, mert nagyon egysíkúnak vélik. Ezért most két részletben adunk segítséget számukra, amiben a főbb alapanyagokat és pár ötletadó receptet közülünk, hogy a cukorbetegek tényleg változatosan és egészségesen étkezhessenek.

Cukorbetegek diétája – Alapanyagok

Először is használjuk a népszerű táplálékpiramist!

Ez az ábra különböző ételkategóriákat jelöl. Minél magasabb szintet vizsgálunk, annál kevesebbet fogyaszthatunk a táplálékokból.

Ne feledjük, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz különféle típusú ételeket kell fogyasztanunk. Nem tehetjük meg, hogy elhagyjuk a húsféléket és terjtermékeket csak azért, hogy több gabonafélét és gyümölcsöt tudjunk enni. Ugyanakkor nem szabad csökkenteni a gabonafélék és zöldségek fogyasztását, ha cserébe inkább cukros és zsíros ételeket szeretnénk fogyasztani.

Vegyük komolyan a diétát, a kezeletlen cukorbetegség nagyon súlyos szövődményekkel járhat!

Természetesen nem mindegy, hogy az adott kategóriákból mit veszünk magunkhoz. Mivel liszt és liszt között is van különbség és húsokból sem mindegy, hogy pulykát, sertést, vagy halat fogyasztunk, ha húst ennénk.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?

Gabonafélék

A cukorbetegek diétája során nem mehetünk el a liszt mellett. A liszt alapvető élelmiszereink közé tartozik. A liszt minőségét a benne lévő fehérje és keményítő aránya határozza meg. Sajnos a malomipar megfosztja a korpától és csírától a gabonát, mivel ezek romlandóak. Ezzel pedig mi is nagyon fontos tápanyagoktól esünk el.

A gabonafélék fontos tápanyaforrások lehetnének számukra, de a feldolgozás követketében nem mindegy, hogy melyiket választjuk.

Búzaliszt

Lehetőleg teljesen hagyjunk fel vele. A feldolgozás után a hasznos tápanyagai gyakorlatilag elvesznek. A finomliszt magasan a legnépszerűbb lisztféle itthonl. Használjunk helyette teljes kiőrlésű lisztet. A finomliszt a vércukorszintet gyorsan növeli, ami szintén fontos tényező a cukorbetegek számára, viszont a teljeskiőrlésű verzió lassabb felszívódású.

Rozsliszt

Kenyérsütésre önmagában alkalmatlan, de 50-50%-ban más liszttel keverve érdemes kipróbálni. Nagyon fontos információ, hogy a teljeskiőrlésű rozsliszt sohasem barna. A barna rozskenyere általában kakaóval, vagy malátával színezik.

Graham-liszt

Ezt a fajtát nagy kultusz övezi, holott nem szól másról, mint a fehérliszt és korpa összekeveréséről. Egy USA-beli doktor készítette ezt a keveréket és nevezte el magáról. Mivel csak korpát tartalmaz, de csírát nem, így nem teljeskiőrlésű.

Durumbúza

Korábban csak a mediterrán térségben ismerték és használták, szerencsére ma már itthon is kapható fajta. Igen magas fehérjetartalommal rendelkezik, ezért tojás nélkül is nagyszerű tészta készíthető a durumbúzából. Cukorbetegként, fogyókúrázóként erősen ajánlott a fogyasztása!

Kukoricaliszt

Magas tápértékkel rendelkezik és glutént nem tartalmaz (emiatt a lisztérzékenyek is fogyszthatják). Jó íz, némileg édeskés kenyeret kapunk belőle. Ugyan csak csekély mennyiségben érdemes használni, mert törékennyé válik tőle a kenyér.

Hajdinaliszt

Sokan nem kedvelik, mert földes jellegű íze lesz a kenyérnek. Rosttartalma duplája a Graham-lisztnek. Telítetlen zsírsavtartalma 77%-kal több, mint a búzáé. Ha csak másért nem, ezekért mindenképpen javasolt beiktatni étrendünkbe.
Tudta, hogy Magyarországon minden 4. ember veszélyeztetett a cukorbetegségben?! Előzze meg a bajt, vagy ha már kialakult, tegyen ellene!

Zöldség-gyümölcs

Ha cukorbetegek diétáját állítjuk össze, akkor a zöldségek és gyümölcsök sok lehetőséget nyújtanak számunkra. Zöldségből és gyümölcsből nem lehet eleget enni, egyes kutatások szerint naponta 5x kell zöldséget fogyasztani és legalább 3x gyümölcsöt. A zöldségek nagyon hálás élelmiszerek a cukorbetegek számára. Legfeljebb az elkészítési módjukra kell ügyelnünk. Ne süssük bő olajban/zsírban őket és ne használjuk fel arra őket, hogy “ha zöldséget eszünk, akkor mellette szabadon bűnözhetünk is”.

A gyümölcs már nagyobb odafigyelést kíván. A gyümölcsök általában magas cukortartalommal rendelkeznek. Akkor is fontos erre odafigyelni, ha ez a valójában fruktóz. A cukorbetegeknek napi 50 gramm fruktózt ajánlott fogyasztani, ezt is főleg gyümölcs formájában. A cukorbetegek számára nem csak az a fontos, hogy egy adott élelmiszer mennyivel emeli meg a vércukorszintet, hanem az is, hogy ezt milyen ütemben teszi. A fruktóz lassabban szívódik fel, így nem növeli meg hirtelen a vércukrot.

A különösen ajánlott gyümölcsök közé tartozik a kivi. Az év nagyobb részében elérhető számunkra is. Antioxidáns tartalma igen nagy, harcol a szabadgyökök ellen, sok C-vitamint tartalmaz. Jó hatással van látásunkra, nem emeli meg a vércukorszintet. Sőt, bizonyos kutatások szerint szoros összefüggés van a kivi fogyasztása és a vércukorszint csökkenése között.

Az alma magasan a legnépszerűbb gyümölcsök közé tartozik. Olcsó, könnyen tárolható, sok fajtája van és nem körülményes megpucolni, mint például a narancsot. Sőt, igen jó hatással van a vércukorra is. Ez a benne lévő pektinnek köszönhető, ami arról gondoskodik, hogy a cukortartalom lassan kerüljön a vérbe. Lényeges azonban, hogy ne hámozzuk meg az almát, hiszen a pektint nagyját a héj tartalmazza!

Nagyszerű reggelink lehet, ha natúr joghurtba fekete áfonyát teszünk és teljes kiőrlésű keksszel fogyasztjuk azt. Az áfonya magas antioxidáns tartalommal rendelkezik, ezzel védi az ereket, javítja a vérellátást. Több diabéteszest veszélyeztet a szemkárosodás, a fekete áfonya ebben is segít nekünk!

Örök klasszikust köszönthetünk a citromban is. A nagy mennyiségű rostnak és C-vitaminnak köszönhetően a 2. típusú cukorbetegségben szenvedők számára nagyon hasznos a citrom. Az ételek vércukoremelő hatását a glikémiás index fejezi ki. A citromé nagyon alacsony, sőt, tanulmányok szerint más élelmiszerek glikémiás indexét is csökkenti. Sőt, pár teáskanálnyi citrom leve akár 30%-kal tudja csökkenteni az étkezések utáni vércukor szintjét.

Másik citrusféle a grapefruit. A C-vitaminon kívül erős antioxidáns tartalommal is rendelkezik. Kitűnő antioxidáns, mely a sejteket védi, továbbá a szervezet ellenállóképességét is növeli a fertőzésekkel szemen. Ezen kívül a grapefruit olyan flavonoiddal is rendelkezik, mely javítja az inzulinérzékenységet.

A cukorbetegek diétája megköveteli a zöldség és gyümölcsfogyasztást. A zöldségek és gyümölcsök fogyasztása során pár dolgot tartsunk szem előtt. Készítsünk limonádét, fogyasszuk nyersen őket, de semmiképpen se cukrozzuk meg! Használhatunk egyéb édesítőszert is cukor helyett, de az a legjobb, ha magában élvezzük a gyümölcsök ízét. Volt már szó róla, hogy milyen gyakran fogyasszuk a fenti élelmiszereket, de valódi előnyüket akkor érezhetjük, ha minél természetesebb formában fogyasztjuk őket. Ne ragaszkodjunk a főzéshez-sütéshez, ha nem szükséges. Tízóraira elropogtathatunk egy sárgarépát, uzsonnára pedig a nyers paradicsom is tökéletes választás lehet egy szelet piritós kenyérrel, vagy főtt tojással.

A cukorbetegek táplálkozása során a fő cél, hogy az étel ne emelje meg drasztikusan a vércukorszintjüket. Az egészség megtartása miatt fontos, hogy a lehető legtermészetesebb előállítási módokat és összetevőket válasszuk. Önnek is gondot okoz, a vércukorszint egészséges szinten tartása?

Manapság már elérhetőek olyan hatóanyagkivonatok, <link to natur-l sp> melyek a leghatékonyabb összetevőkből állnak össze és olyan előállítási módok, melyek akár 5-6x magasabb koncentrációban gyűjtik ezeket össze!

Rendelek két darab Dia-7 étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

Cukorbetegek receptjei

Gyümölcskenyér

  • » 26 dkg teljes kiörlésű tönkölyliszt
  • » 1 teáskanál sütőpor
  • » 1 teáskanál szódabikardóna
  • » 1 teáskanál őrölt gyömbér
  • » csipetnyi só
  • » 12 dkg vaj
  • » 2 db tojás
  • » 2 db alma
  • » 2 db sárgarépa
  • » 15 dkg durvára vágott dió
  • » 1 dl frissen facsart narancslé
  • » reszelt narancshéj

Alufóliával béleljünk ki egy 20-25 cm hosszúságú őzgerinc formát úgy, hogy a fólia szélei túllógjanak. Ezután vajazzuk azt ki. Egy tálba szitáljuk bele a lisztet, keverjük bele a fűszereket, sütőport, szódabikarbónát és sót. Vajjal és tojással dolgozzuk ezt össze. A répát és almát reszelük le és keverjük össze a masszával. Ezután adjuk hozzá a reszelt narancshéjat, narancslevet és diót. Homogén állagúra dolgozzuk ezt össze. Tegyük bele a formába, simítsuk el. 170 fokon 70 percig süssük. Ha megsült, a formában hagyjuk kihűlni a gyümölcskenyeret.  Ha kihűlt, borítsuk a formából, vagy az alufóliát fogva emeljük ki. Konyharuhába tekerve több napig is eláll.

Káposztástészta

» 22 dkg teljes kiőrlésű kockatészta

» 1/2 evőkanál olaj

» 1 nagy fej hagyma

» 4 csésze reszeltkáposzta

» 1/4 teáskanál só

» 1/4 teáskanál őrölt feketebors

Először a tésztát főzzük meg, nélkül majd szűrjük le. Egy nagy serpenyőben közepes lángon melegítsük fel az olajat. Adjuk hozzá a hagymát és kevergessük, míg 3-5 perc alatt üvegesre párolódik. Ezután adjuk mellé a reszeltkáposztát és folyamatos keverés mellett süssük további 10 percig, amíg a káposzta meg nem puhul és elkezd barnulni. Ezután sóval és borssal ízesítjük. Borítsuk a főtt tésztát is a serpenyőbe és keverjük össze a káposztás-hagymás alappal. Süssük még 3 percig.

Gombás babsaláta

  • » 21 dkg száraz, nagyszemű bab
  • » 22 dkg gomba
  • » 1 nagy fej vöröshagyma
  • » 10 dkg gépsonka vagy füstölt tarja
  • » 5 evőkanál olaj
  • » zöldpetrezselyem
  • » őrölt kömény
  • » só, bors
  • » 1 evőkanál mustár
  • » 1 dl vörösbor

A cukorbetegség elkerülése, vércukorszint stabilizálása nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladat. Ha odafigyelünk táplálkozásunkra, akkor nem sok lemondással jár. Szerencsére a gyógynövények és modern tudomány fúziója is nagy segítségünkre lehet ebben, ami nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek nyújthat támogatást, de azoknak is, akik szeretnék megelőzni ezt a betegséget.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?
2018-04-16T10:16:17+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!