A diabétesz kezelése sporttal

Ha cukorbetegségről beszélünk, akkor nagyon fontos különválasztani, hogy az I-es, vagy II-es típusú betegségről van szó, ugyanis jelentős a különbség a kettő között.

diabétesz kezelése sporttal
Az I-es típus fiatalkorban jelentkezik, úgy is hívják, hogy “gyerekkori” cukorbetegség. Ennek során a hasnyálmirigy nem képes megfelelő mennyiségű inzulint termelni. Az inzulin azért fontos, mert az segít a sejteket glükóz által energiához juttatni. Ekkor plusz inzulint kell a szervezetbe juttatni, hogy a vércukorszintet tudjuk normalizálni.

A II-es típusú betegség a felnőttkori cukorbetegség. Ez a típus 40 éves kor körül szokott kialakulni és a betegek többsége jelentős túlsúllyal küzd. A hasnyálmirigy a II-es típusú betegeknél nem tud elég inzulint termelni, sőt, a szervezet inzulin-érzékenysége csökken, tehát jóval kevésbé lesz hatékony a megtermelt inzulin. A kevés inzulin nem tudja a vércukrot kezelni, ezért az felgyülemlik a vérben és rengeteg súlyos szövődménye lehet.

A diabéteszt gyakran kísérik magas vérzsír-szintek, magas vérnyomás, amelyek megtöbbszörözik a szív- és keringési problémák elfordulását.

Hogyan megoldható a diabétesz kezelése?

diabétesz kezelése edzésAzért kezdtük cikkünket az I-es és II-es típus különválasztásával, mert természetesen a kezelés is eltérő típusonként.

Az I-es típusú betegek számára fontos az inzulin-utánpótlás rendszeres biztosítása. Ezt injekcióval is meg lehet oldani, mely sok betegben félelmet kelt és meglehetősen kényelmetlen is erre ügyelni, a másik népszerű megoldás pedig az inzulinpumpa, mely automatikusan juttatja a szervezetbe az inzulinadagot.

Amennyiben az I-es típusú beteg nem jut hosszabb idő alatt inzulinhoz, akkor hirtelen rosszullét és cukorbeteg kóma is bekövetkezhet nála.

A II-es típusú cukorbetegség kezelését az határozza meg, hogy milyen súlyos diabéteszben szenved a páciens. Enyhébb esetekben gyógyszeres kezelés nem is szükséges. Sajnos hatalmas hiba, amikor a beteg saját magát diagnosztizálja, hiszen a cukorbetegség súlyosságát a beteg nem tudja meghatározni. Minden esetben kötelező az orvosunkkal konzultálni, aki laborvizsgálatok után pontosan meg tudja állapítani, hogy esetünkben mi a helyes kezelési mód!

Ha az orvos úgy állapítja meg, hogy nem szükséges egyelőre a gyógyszeres kezelés, akkor valószínűleg speciális diétára fog minket (amiről itt és itt olvashat bővebben), valamint életmódváltást javasol. Az életmódváltás legfontosabb eleme valószínűleg a rendszeres testmozgás lesz. diabétesz kezelése sétaHabár az orvos “csak” javasolja a változtatást, amennyiben fontos számunkra az egészségünk és magas életminőségünk, akkor tekintsük ezt ránk nézve kötelezőnek!

A tudatos táplálkozás és a sportolás célja, hogy csökkentse és stalbilizálja a vércukorszintünket és lehetőleg el tudjuk kerülni az ingadozó vércukorszint okozta veszélyeket.

A következőkben arról lesz szó, hogy a diabétesz kezelése érdekében milyen sportot válasszunk és mire figyeljünk cukorbetegként, ha sportolásra adtuk a fejünket.

Rendelek két darab Dia-7 készítményt, és spórolok 4.500 forintot!

Ajánlott sportok a diabétesz kezelése céljából

A testedzés nagyon befolyásolja a vércukorszintet, ezért a sportolás gyakoriságát, intenzitását, időpontját, a mozgás jellegét és időtartamát pontosan kell megtervezni. Figyelembe kell venni a táplálkozást és az inzulinkezelést is. Ennek nem csak a hatékonyságban és teljesítményben lesz szerepe, hanem a hipoglikémia elkerülésében is (hipoglikémia = alacsony vércukorszint – ha nagyon leesik, az ájuláshoz vezethet) elkerülésében is.

diabétesz kezelése úszásA hipoglikémia akkor következik be sportolás közben, ha túlságosan is megerőltető az edzés, rosszul választjuk meg az edzésprogramot, vagy nem gondoskodunk megfelelően a tápanyag-utánpótlásról.

Az 1-es típusban szenvedő betegek számára a rendszeres és nem megerőltető mozgást javasolt végezni:

  • úszás
  • túrázás
  • kerékpározás
  • gyaloglás
  • ping-pong, stb.

Kerüljük a hirtelen intenzitásváltásokat, és figyeljünk a mértékletességre. A túrázás gyaloglásból áll, viszont egy meredek hegyre felkapaszkodni igencsak nagy erőbedobással jár. Ugyanúgy a biciklizés során is beszélhetünk kényelmes tempóról, de a nagy sebesség eléréséhez, vagy egy meredek kapaszkodó legyűréséhez komolyan bele kell taposni a pedálba.

diabétesz kezelése mozgássalNem csak sporttal elképzelhető a diabétesz kezelése. Ha nem is annyira sportként tartják számon, ugyanúgy testmozgás a kerti munka. Ha egy nagy udvarunk van és füvet nyírunk, gazolunk, rendezgetjük a terepet, az szintén betudható egy testmozgásnak.

A II-es típusú diabétesz kezelése során szintén nagyszerű eredményeket érhetünk el a sportolással.

Számukra nem csupán a vércukor egészséges szinten tartása az egyetlen előny, hanem az ideális testsúly elérésében is nékülözhetetlen szerepe van a sportnak.

Valójában a túlsúly nagy szerepet játszik a cukorbetegség kialakulásában. A hasi zsírlerakódás miatt csökken a szervezet inzulinérzékenysége, ezáltal inzulinrezisztencia alakul ki. Szerencsére ez sok esetben visszafordítható, hiszen a fogyás után az inzulinrezisztencia is csökken.

Egy, a BMC Endocrine Disorders-ben megjelent tanulmány szerint heti pár perces intenzív sportolás legalább olyan eredményes lehet a II-es számú cukorbetegség megelőzésében, mint a korábban javasolt napi 30-40 perces mozgás. A kutatás során igen intenzív rövid szobabiciklizést végeztek a fiatal tesztalanyok és az ismételt inzulin- és vércukormérések során kiderült, hogy a cukoranyagcseréjük döbbenetesen javult.

diabétesz kezelése szobabicikliEz nem azt jelenti persze, hogy a cukorbetegek ugorjanak szobabiciklire és heti 6-7 percig őrült tempóban hajtsanak (bár a teszt erről szólt), hanem a hosszú távú eredmény érdekében a hosszútávon is alkalmazható sportolást preferáljuk, amit alkalmanként színesítünk intenzív mozgással is. Hiszen a testsúlyvesztést úgy érhetjük el, ha hosszabb időtartamot töltünk sportolással. Nem is beszélve a sérülésveszélyről, ami az intenzív mozgás során jóval nagyobb valószínűséggel fordul elő. Továbbá egy előrehaladott cukorbetegnek, aki nagy testsúllyal rendelkezik, elképzelhető, hogy olyan állapotban van a szíve, hogy kockázatos számára az intenzív testmozgás.

De mitől fogyunk, ha nem koplalunk?

diabétesz kezelése úszásA megnövekedett fizikai igénybevételhez sok energia szükséges, amit általában szénhidrátokból fedezünk. A szervezet ebből gyorsan és sok energiát képes előállítani. Ha azonban a diéta során kevesebb szénhidrátot viszünk be, ráadásul növeljük a fizikai teljesítményt, akkor a szervezet máshonnan szerez energiát: a zsírból. Fontos azonban, hogy ne koplaljunk, mivel ilyen esetben nem csak a zsír fog eltűnni, hanem megfelelő tápanyag hiányában az izmaink is leépülnek. Az izomzat megtartása pedig fontos, hiszen minél nagyobb izomtömeggel rendelkezünk, az annál több energiát igényel: ergo gyorsabban fogyunk.

Milyen sportot válasszunk II-es típusú cukorbetegként?

Korábban említettük, hogy a diabétesz kezelése akkor hatékony, ha rendszeresen végzünk sportolást, és időnként intenzív teljesítményt nyújtunk. Ez a változatosság azért is hasznos, mert egy idő után megszokjuk a terhelést, ha ugyanakkora időtartam alatt ugyanazt a mozgást végezzük.

A 2-es típusú diabéteszesek nagyobb része jelentős túlsúllyal is rendelkezik, ezért nekik ügyelniük kell rá, hogy az izületeik ne bánják meg a testmozgást. Lehangoló és veszélyes is, ha a diabétesz kezelése során húzódást, ízületi szakadást, rándulást szenvedünk.

Továbbá az így szerzett sérülések azért is veszélyesek, mert a cukorbetegek sérülései lassabban gyógyulnak és fokozott fertőzésveszélynek van kitéve. Akár egy karcolás, vagy vízhólyag is veszélyes lehet. Erről bővebben itt olvashat.

A nagy súllyal rendelkező betegek számára tehát ízületeket kímélő mozgást javasolt választani. Ilyen az úszás, kerékpározás. Ha a térdünk nem bánja, akkor a gyaloglás, túrázás is jó választás.

De ezeknek a sportoknak az a veszélye, hogy kevésbé tudjuk mérni a teljesítményünket és annak javulását. Ennek megfelelően a terhelést sem tudjuk tudatosan és precízen növelni. Továbbá a szabadtéri sportok azért is problémásak, mert ha fúj a szél, esik az eső, vagy esik a hó, akkor csak az igazán megszállottak mennek ki a természetbe. A diabétesz kezelése során nem szükséges profi sportolóvá válnunk, de ha tényleg komolyan gondoljuk, egészségünk megőrzését, akkor nem szerencsés kihagyni pár hetet. Tartsuk szem előtt, hogy ha fegyelmezetlenek vagyunk a diabétesz kezelése során, akkor súlyosbodhat az állapotunk.

diabétesz kezelése edzőterem

Azonban ha edzőterembe járunk, vagy otthon edzünk, akkor jobb eséllyel tudunk folyamatos és mérhető sportteljesítményt végezni.

Az edzőterem azért jobb megoldás, mert ott profi felszerelés van, rengeteg mozgásfélét tudunk végezni, továbbá az edzőtársaktól tanácsot is kérhetünk, hogy biztosan jól végezzük a mozdulatokat. Sajnos sok esetben hallani olyat, hogy valaki otthonra vásárolt egy drága edzőgépet, amelyet néhány alkalom után a sarokba tolt, mert a tulajdonos meghúzta rajta az izmát a rosszul elvégzett gyakorlatok során.

A városokban manapság sok lehetőség van csoportos sportolásra. Életkortól, nemtől, edzettségi állapottól függetlenül szakértő tréner segítségével edzhetünk biztonságban és rendszeresen. Azért is jó megoldás a csoportos edzés, mivel így biztos, hogy támogató csapatba fogunk kerülni, az edző által hatékony gyakorlatokat fogunk végezni és a “csoportnyomás” hatására nem fogunk edzéseket kihagyni.

Természetesen a diabétesz kezelése nem kivitelezhető pusztán sportolással. A helyes táplálkozás ugyanúgy fontos. Nagyon fontos, hogy rendszeresen konzultáljunk orvosunkkal, tájékoztassuk, ha változást észlelünk és kérjünk tőle javaslatot, hogy ő mit tanácsol, hogy a cukorbetegség ellen minél hatékonyabban sikerüljön fellépni.

A cukorbetegség elkerülése, a vércukorszint stabilizálása nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladat. Ha odafigyelünk táplálkozásunkra és a testmozgásra, akkor nagyon jó eredményeket érhetünk el a diabétesz kezelése során.

Szerencsére a gyógynövények és modern tudomány fúziója is nagy segítségünkre lehet ebben, ami nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek nyújthat támogatást, de azoknak is, akik szeretnék megelőzni ezt a betegséget.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?
2018-04-16T10:41:30+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!