Cukorhelyettesítő: agavétől a barna cukron át a xilitig

“Úgy szeretlek édesapám, mint az emberek a sót.” Nos valószínűleg ugyanennyire szeretik az emberek a cukrot is, ha nem még jobban, és igen nehéz elképzelni az életet nélküle. Viszont ha valaki cukorbeteg, sajnos nem igazán van más választása, hisz az ideális esetben a cukorbetegek étrendje teljesen cukormentes.

Ahogy azt az előző két részben is írtuk, a legtöbb cukorbeteg számára a legnagyobb gondot a helyes táplálkozás megválasztása jelenti. Noha ők szeretnének megfelelő ételeket fogyasztani, de sokszor nem tudják, hogy milyen lehetőségeik vannak. Milyen alapanyagot válasszanak?

A táplálékpiramis minden eleméről esett már szó, de a legsarkalatosabb elem a cukorbetegek számára a cukor, így nem lehet eleget beszélni a cukorhelyettesítő termékekről.

Miért rossz a sok cukor, és mennyi a túl sok?

A cukor helyettesítése nem csak a cukorbetegekségben szenvedőknek lehet fontos. A túlzott cukorfogyasztás káros az egészségre.

A túlzott cukorfogyasztás egyebek mellett károsítja a fogakat, megterheli a hasnyálmirigyet, érelmeszesedésre hajlamosítva növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Okozhat fáradékonyságot, vitamin és nyomelemhiányt, köszvényt, csontritkulást és hozzájárul a túlsúly kialakulásához is.

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) közleménye szerint a napi ajánlott cukorbevitel a teljes kalóriabevitel maximum 10%-a. Ez a felnőtt nők esetében 25g-ot (6tesákanál), míg a férfiaknál 37,5g-ot (9 teáskanál) jelent. Mindez a hozzáadott cukrokra vonatkozik, gyümölcsökbe, tejbe természetesen jelenlevő cukrokra nem. Sok olyan élelmiszer van, melyről elsőre nem is gondolnánk mennyi cukrot tartalmaznak. Például az Univer tápanyag táblázata szerint egy adag ketchup (20g) mintegy 3,5g hozzáadott cukrot tartalmaz. Ez egy nő ajánlott maximális cukorbevitelének 14%-a. Egy energiaital pedig 27,5g cukrot tartalmaz. Amire sokszor nem is figyelünk oda, hogy az  alapvetően egészségesnek tartott készítmények is magas cukortartalommal bírhatnak, például egyes műzliszeletek 100g-ja 40g cukrot tartalmaz.

Ha valaki cukorral issza a reggeli kávét, vagy teát, és eszik egy kis süteményt mellé, már egy étkezéssel meg is haladhatja a napi ajánlott cukorbevitelt, tehát a nap további részében ideális esetben teljesen hozzáadott cukortól mentesen kellene étkeznie. Ilyenkor lehetnek segítségünkre a cukorhelyettesítő termékek.

Tévesen egészségnek hitt barnacukor

Manapság már szinte miden bolt polcán megtalálható, ám jóval drágább mint a fehércukor. Hogy a magasabb ár, vagy a barna szó jelenléte miatt   alakult ki az emberekben az a tévhit, hogy a barnacukor egészségesebb mint a fehér, azt sajnos nemtudni, de az tény, hogy  a barnacukor finomított cukor épp úgy, mint a fehér. Egy lényeges eltérés van közöttük, méghozzá a melasztartalmuk. A barnacukornak kétféle előállítási módja van. A cukor finomítási folyamatát leállítják míg még van némi melasztartalma, vagy a már finomított fehércukorhoz utólag adnak egy kis nádmelaszt, ez adja a barnacukor jellegzetes színét és enyhe ragacsosságát. Ettől sajnos a barnacukor túlzott fogyasztása ugyanolyan negatív hatással van szervezetünkre, mint a fehércukoré.

Miért olcsóbb a kristálycukor, ha még több munka is van vele, mint a barnacukorral?

A barnacukor melasztartalma igen fontos az agrárszektorban. Nagyon sok értékes tápanyagot tartalmaz, amit a marhák táplálékába kevernek.

Ezért a cukorgyártók a barnacukorból kivonják az értékes melaszt és azt eladják az állattartóknak, nekünk pedig az “értéktelen” kristálycukor marad. A barnacukor árában azt kell megfizetnünk, hogy benne hagyták a tápanyagdús melaszt

Rendelek két darab Dia-7 étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

Ételeinket édesíteni nem csak kristálycukorral, vagy mesterséges édesítőszerekkel lehet. Szerencsére manapság már rengeteg természetes cukorhelyettesítő szerezhető be elérhető áron, így a cukorbetegek, vagy az egészséges étkezésre törekvőknek sem kell lemondaniuk az édes falatokról.

Az alábbiakban lássunk pár példát arra, hogy mit lehet használni a káros kristálycukor, és a vegyszerből álló édesítő készítmények helyett.

Manapság már szinte miden bolt polcán megtalálható, ám jóval drágább mint a fehércukor. Hogy a magasabb ár, vagy a barna szó jelenléte miatt   alakult ki az emberekben az a tévhit, hogy a barnacukor egészségesebb mint a fehér, azt sajnos nemtudni, de az tény, hogy  a barnacukor finomított cukor épp úgy, mint a fehér. Egy lényeges eltérés van közöttük, méghozzá a melasztartalmuk. A barnacukornak kétféle előállítási módja van. A cukor finomítási folyamatát leállítják míg még van némi melasztartalma, vagy a már finomított fehércukorhoz utólag adnak egy kis nádmelaszt, ez adja a barnacukor jellegzetes színét és enyhe ragacsosságát. Ettől sajnos a barnacukor túlzott fogyasztása ugyanolyan negatív hatással van szervezetünkre, mint a fehércukoré.

Miért olcsóbb a kristálycukor, ha még több munka is van vele, mint a barnacukorral?

A barnacukor melasztartalma igen fontos az agrárszektorban. Nagyon sok értékes tápanyagot tartalmaz, amit a marhák táplálékába kevernek.

Ezért a cukorgyártók a barnacukorból kivonják az értékes melaszt és azt eladják az állattartóknak, nekünk pedig az “értéktelen” kristálycukor marad. A barnacukor árában azt kell megfizetnünk, hogy benne hagyták a tápanyagdús melaszt.

Szorbit

Elsősorban gyümölcsökben található meg. Nagyjából 40%-kal tartalmaz kevesebb energiát a répacukorhoz (kristálycukor) képest: a kristálycukor 4 kcal/g, a szorbit 2,6 kcal/g. Használják az élemiszeriparban és gyógyszeriparban is. Veszélytelen édesítőről van szó, de nagyobb mennyiségben puffadást okozhat. Egyéves kor alatt nem javasolt a fogyasztása.

Xilit, ismertebb nevén nyírfacukor

Igen népszerű cukorhelyettesítő szer. Kevesebb energiát hordoz, mint a szőlőcukor. További jó hír, hogy nem okoz fogszuvasodást. A xilit mellett további érv, hogy nagyon alacsony a glikémiás indexe (7) így a vércukorszintet nem emeli meg. Nagy mennyiségben azonban hasmenést okozhat. Az élesztős ételekhez nem használható, mert nem lép reakcióba velük, viszont tartósítószernek kiváló.

Eritritol

Ez sem emeli meg a vércukorszintet, hisz glikémiás indexe még a xiliténél is alacsonyabb, és a fogakat is kíméli. Az eritritol a vékonybélben szívódik fel. A vastagbélbe csak egyszeri, nagy mennyiségű fogyasztása esetén jut, így hashajtó hatása nincs. Sütéshez, főzéshez kiválóan alkalmas, hisz hőre nem bomlik, de a xilithez hasonlóan élesztővel nem működik együtt. tartósítószerként jól alkalmazható, és az eritritollal készült sütemények hosszabb ideig maradnak puhák.Többnyire gyümölcsből állítják elő.

Szőlőcukor

Gyümölcsökből és mézből származó cukorfajta. De burgonya- és kukoricakeményítőből is kinyerhető. Nagyon fontos a szervezet számára, mert a test egyik legfontosabb energiaszállítója, az agy és vörösvértestek is ebből nyerik energiájukat. Ennek megfelelően a szervezet maga is képes előállítani.

A szőlőcukor gyorsan felszívódik, hirtelen meg tudja növelni az inzulint és vércukorszintet. Adott esetben a cukorbetegeknek, sportolóknak és cukorbetegeknek érdemes maguknál tartani pár szemet.

Méz

Az energiatartalma alacsonyabb, mint a cukoré, viszont rendkívül sok ásványi anyagot és egyéb fontos tápanyagot tartalmaz: kálium, kálcium, vas, mangán, C-vitamin, biotin stb. Ezen túl baktériumölő hatása is magas. A virágméz némileg olcsóbb, mint az akácméz, és előnyösebb élettani hatásokkal is rendelkezik. Nagyon fontos tudni, hogy forró italba téve, vagy sütéshez használva az előnyei csökkennek, mivel 50 Celsius fok felett az értékes összetevői eltűnnek.

Stevia

A jázminkapócából nyerik ki. Egyre népszerűbb ez a cukorhelyettesítő és sok szakértő ajánlja használatát. Kevés mellékhatással bír, nem hízlal, nem okoz fogszuvasodást. Gátolja a vírusok és baktériumok elszaporodását a szervezetben.

Rendelek két darab Dia-7 készítményt, és spórolok 4.500 forintot!

Csicsóka sűrítmény

Maga a zöldség nyersen is ehető, a vércukorszintet nem emeli meg, ám túlzott mértékű fogyasztása hasmenést okoz. Segít az édességvágy és evési kényszer csökkentésében, így fogyókúrázók is előszeretettel fogyasztják.  A csicsókából előállított sűrítmény a cukornál jóval édesebb, méz sűrűségű. Ételek, sütemények édesítéséhez kiválóan alkalmas.

Agave sűrítmény

Az agave növényt sokan csak a tequila alapanyagaként ismerik, ám ami a cukorbetegek számára sokkal fontosabb, hogy a növény leveléből előállított sűrítményt alacsony glikémiás indexének köszönhetően mértékkel cukorbetegek is fogyaszthatják. További pozitív tulajdonsága, hogy vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Mivel könnyen oldódik, nem csak sütéskor, főzéskor vesszük hasznát, hanem nyers alapanyagokból készült ételeknél is.

Ez a felsorolás a teljesség igénye nélkül született, viszont jó példa arra, hogy van miből választaniuk azoknak, akiknek betegségük miatt el kell kerülniük a cukorfogyasztást. Ezek némelyike igaz drágább, mint a kristálycukor,  viszont sokkal több előnnyel szolgál, mint amekkora költséget jelent használatuk, viszont fontos tisztában lenni glikémiás indexükkel, hisz mindegyik felsorolt cukorhelyettesítő termékre máshogy reagál az ember szervezete.

További érdekességük, hogy némileg eltérő ízzel rendelkeznek, mint a kristálycukor. Ha többféle cukorhelyettesítő készítményt tartunk otthon, akkor igen sok lehetőségünk lesz változatosan édesíteni ételeinket, és a süteményekről sem kell lemondanunk betegségünk miatt.

Ha kellően tájékozottak vagyunk, az egészségünk megőrzése nem követel tőlünk sok lemondást, csak legyünk nyitottak az új dolgokra.

A cukorbetegség elkerülése, a vércukorszint stabilizálása nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladat. Ha odafigyelünk a cikkben felsoroltakra, jelentős eredményeket érhetünk el a vércukor értékek szinten tartása érdekében.

Szerencsére a gyógynövények és modern tudomány fúziója is nagy segítségünkre lehet ebben, ami nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek nyújthat támogatást, de azoknak is, akik szeretnék megelőzni ezt a betegséget.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?

Szeretne többet tudni? Olvassa el további bejegyzéseinket az alábbi témákban is:

2018-04-16T10:43:56+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!