Diétás nassolnivalók, vendégváró finomságok

Az ünnepek közeledtével az asztalok megtelnek sütikkel, ropogtatnivalókkal. De nem csak karácsony közeledtével, hanem az év bármelyik részén fel tudja dobni a nappalinkat egy tál nassolnivaló, hogy az esti beszélgetések során, vagy napközben elsétálva az asztal mellett, egy-egy finom falatot felcsípjünk.

Ezek a vendégváró finomságok persze akkor is jó szolgálatot tesznek, ha nem csak különleges alkalmakkor készítjük őket, hanem csak a családunk számára szeretnénk kedvesekedni a hétköznapokon.

appetizer-2802_1920Nem találunk azonban olyan magazint, életmóddal foglalkozó TV-műsort, ahol ezek a nasik ne lennének tiltólistán. Lévén: egészségtelenek, drágák, hízlalnak stb. Mi azonban mégis bátorítunk mindenkit, hogy ne fossza meg magát ezektől az élvezetektől – ha mindezt egészségesen teszik! Erre valók a diétás nassolnivalók!

Ha családunk, barátaink egészsége fontos számunkra, akkor természetesen nem tehetünk ki az asztalra mindenfélét. A karácsonyi roskadozó sütis tálak mellett fontos, hogy azokra is odafigyeljünk, akik nem tehetik meg, hogy önfeledten lakmározzanak az édes, krémes, csokis, lisztes és tejszínes sütikből. 

De milyen diétás nassolnivalók jöhetnek szóba? Hiába a jó szándék, ha nem ismerjük ki magunkat a diétás hozzávalókban, nincs ötletünk, hogy mit készítsünk, akkor könnyen kellemetlen szituációba kerülhetünk.

Ezért most összegyűjtöttünk pár ötletet, szempontot, hogy legközelebb, amikor vendégeket várunk, tudjunk hova nyúlni, legyen miből ötletet meríteni.

A diétás nassolnivalók összetevői

papaya-salad-1768888_1920A nassolnivalók és a diéta két külön fogalom, ha nem tudjuk, hogy milyen összetevőket használjunk. Általánosságban elmondható, hogy a kristálycukor, finomliszt, zsírok kerülendőek. Keressük tehát a teljes kiőrlésű, zsírszegény termékeket és a finomított cukrok helyett használjunk édesítőszereket. Használjunk a vörös húsok helyett sovány termékeket, sok gyümölcsöt, többféle zöldséget. Ha ilyen alapanyagokat használunk, akkor akár a hagyományos receptekkel is próbálkozhatunk, garantált az egészséges sütistál.

Következzen most pár ötlet, amikkel aztán kísérletezzünk kedvünk szerint. Cserélgessük az összetevőket, ízeket, fűszereket, elkészítési és tálalási módokat. Fogyni kívánó, vagy cukorbeteg barátaink hálásak lesznek érte!

Rendelek két darab Dia-7 készítményt, és spórolok 4.500 forintot!

Teljes kiőrlésű keksz, édes túróval és szőlővel

Teljes kiőrlésű kekszeket, rágcsálnivalókat bőven találunk az élelmiszerüzletekben, de kis sós ropogtatnivalókat mi is tudunk otthon készíteni. Ezek a rágcsák nem emelik drasztikusan a vércukorszintet, ami a cukorbetegek egyik fő szempontja.

A túróból válasszuk a soványat, zsírszegényt. A túró nagyon fontos táplálék, hiszen rengeteg fehérje van benne, ami hosszú időre csökkenti az éhségérzetet, valamint kalciumban is dúskál. grapes-582207_1920A túrót ízlés szerint tudjuk ízesíteni. Nagy kedvenc az édes-citromos ízesítés, ahol nem cukrot, hanem édesítőt keverünk a túróba és a megmosott citrom héját reszeljük rá (sőt, igazán megbolondítja, ha facsarunk is rá a citrom levéből). Ugyanakkor paprikával, sóval, hagymával, fokhagymával nagyszerű sós krémet is tudunk belőle készíteni. Fontos, hogy homogén állagot érjünk el, tehát a fokhagymát ilyenkor zúzzuk össze, illetve a vörös-, újhagymát apróra szeljük.

Sovány tejföllel pedig könnyen krémmé tudjuk keverni a túrónkat, így nagyszerű mártogatóst kapunk belőle.

A szőlőt természetesen az édes verzióhoz javasoljuk, melyet remekül kiegészít egy szem szőlő. Télen nem olcsó a szőlő, viszont már 1-2 fürttel nagy örömet okozhatunk családunknak, barátainknak. Érdemes kipróbálni!

Pattogatott kukorica

A kukoricát mindenki szereti, tele van rosttal és pikk-pakk elkészül. Mindenki tud kukoricát készíteni, amely amilyen egyszerű, olyan finom. Mindenkit lebeszélnénk azonban a boltban kapható, vajban tocsogó változattól, amely nem annyira egészséges, ráadásul nem is olyan jó móka elkészíteni.

popcorn-731053_1920Öntsünk egy kanálnyi ízesített olajat egy mély serpenyőbe és öntsük rá a kukoricaszemeket. Picit rázzuk össze, hogy minden szemet érjen az olaj. Fedjük le és közepes tűzön melegítsük, időnként rázogassuk, míg ki nem pattogott a kukoricák 90%-a.

Ne törekedjünk rá, hogy az összes kipattogjon, mert akkor a többi hajlamos megégni. Jó taktika, hogy amikor már több, mint 5-ig el tudunk számolni két pattogás között, akkor levesszük a tűzről a serpenyőt.

A popcornt ízesíthetjük sóval, borssal, fokhagymaporral is.

Gyümölcsök, sajtok

cheese-parmesan-italy-food-37531Nincs hívogatóbb, mint egy szép sajttál és pár finom gyümölcs. Minél többféle sajtunk és gyümölcsünk van, annál nagyobb sikert fog aratni diétás nassolnivalónk.

Ügyeljünk rá, hogy lehetőleg zsírszegény sajtokat használjunk, továbbá olyan gyümölcsöket, melyek nem túl lédúsak, ragacsosak. Variáljuk a füstölt, natúr, ízesített sajtokat. Csempésszünk melléjük olajbogyót, paradicsomot és gyümölcsöket is. Legkézenfekvőbb a friss, roppanós alma, áfonya, szőlő. Ezeket kiegészíthetjük aszalt gyümölcsökkel (figyelem, az aszalt gyümölcsöknek magasabb a kalóriatartalma!), dióval, mandulával stb.

Zöldséges mártogatós

A kisgyerekek rendszerint nem szeretik a zöldségeket, de ez tökéletes alkalom arra, hogy megszerettessük velük. Olyan zöldségeket használjunk, melyekből lehet ropi nagyságú kis pálcikákat készíteni. Tökéletes hozzá a zeller, répa. A mártogatós pedig bármi lehet, ami kiegészíti ezeket a zöldségeket.

Jellemző a joghurtos bázisú krém, amit akár túróval, brokkolival, hagymával, sóval, borssal, citromlével, pesto-val darálunk össze. Másik nagy kedvenc a humusz.

Rendelek két darab Dia-7 étrend-kiegészítőt kedvezménnyel, ingyen szállítással!

Saláták

A salátákra sokan csak legyintenek, hiszen legtöbben úgy készítik, hogy 2-3 összetevőt összeszecskáznak és nyakon öntik ecettel.

Pedig megannyi lehetőségünk van és mindenki megtalálja a kedvére valót.

Készíthetünk édeset, sósat, rusztikusat, vagy éppen homogén, már-már krém jellegűt. Lehet alapanyaga házi, egzotikusabb zöldség, gyümölcs, magvak. Fűszerezhetjük egyszerűen, de különleges olajokkal is.

Fogyaszthatók önmagukban, de akár piritós mellé is, vagy köret kiegészítéseként.

Humusz

eat-818077_1920A humusz nagyon jó diétás nassolnivaló, itthon mégis kevesen ismerik. Nagyszerű répával, piritós kenyérrel fogyasztani. Pofon egyszerű elkészíteni, habár némi előkészületet azért igényel.

6 adagnyi humuszhoz az alábbi összetevőkre van szükségünk (nyugodtan készítsünk több adagot, hiszen a hűtőben eláll).

20dkg csicseriborsó (legalább 1 napot áztassuk hideg vízbe, de a legjobb, ha 3 napon át ott tartjuk, míg a csírázás el nem indul – ez esetben naponta öntsük le a vizet róla és készítés előtt ismét mossuk át).

1 tk só, fél tk kömény, 4 gerezd fokhagyma, 1 tk római kömény, 2 citrom leve, 2 dl olívaolaj, 2 ek víz.

Elkészítés: a csicseriborsót annyi vízzel tegyük fel főni, ami pont ellepi. Sóval és köménnyel együtt 20-24 perc alatt puhára főzzük. Ezt követően szobahőmérsékleten hagyjuk kihűlni és a többi összetevővel összeturmixoljuk. Ha túl sűrű, akkor vízzel krémesre hígíthatjuk.

Ízlés szerint tehetünk hozzá petrezselymet, olajbogyót, mustárt.

Sárgarépakrém

carrot-juice-1623079_1920Roppanós zellerrel, sokmagvas kenyérrel, teljes kiőrlésű kétszersülttel idilli falatoznivaló a répakrém.

A répa nagyon egészséges, könnyű vele dolgozni, olcsó, tele van rosttal és rengeteg módon elkészíthető. Jó példa erre a sárgarépakrém.

Mi kell hozzá?

1 kg sárgarépa (főzve és pürésre darálva), 6 gerezd közepes fokhagyma, 1 tk borecet, 2dl olívaolaj, 1 tk kömény, 1 tk római kömény, 2 tk só.

Elkészítése roppant egyszerű. A répát összekeverjük az olajjal, hagymával. Ebben elkeverjük a borecetet, a köményt és a sót.

Sajtos zöldségroppancs

Mindenki kedvence következik: a kis zöldségfasírtok.

Készíthetjük karfiolból, padlizsánból, brokkoliból stb. Rengeteg lehetőségünk van és tényleg csak a képzeletünk szab határt a kísérletezésünknek.

Következzék a karfiolos verzió:

Első lépésként szedjük rózsáira és aprítsuk fel a karfiolt nagyjából rizsszem méretűre. Egy közepes fej hagymát aprítsunk finomra.

Kevés olíva olajon a hagymával és fokhagymával pirítsuk össze a karfiolt, közben sózzuk. Nagy lángon dolgozzunk és éppen csak pirítsuk meg az összetevőket.

Az így elkészült alapot egy tálban keverjük össze zsírszegény sajttal 1 tojással és fűszerekkel (bors, zöldfűszerek stb). Ha szükséges tegyünk hozzá teljes kiőrlésű lisztet. Törekedjünk rá, hogy egy jól formázható masszát kapjunk.

Ebből gyúrjunk diónyi golyókat és hempergessük meg őket panírmorzsában (lehetőleg olyan panírmorzsát válasszunk, melynek alapja nem fehérliszt).

Locsoljuk meg némi olajjal, és így 200 fokos sütőben aranybarnára süthetjük őket.

bread-and-butter-1331447_1920Az imént felsorolt ötleteinkben elnagyoltan kezeltük az összetevőket és azok mennyiségét. Mindenkit arra bátorítunk, hogy kísérletezzünk nyugodtan és hozzunk létre családi kedvenceket. Ötleteljünk bátran adagokkal, összetevőkkel, fűszerekkel, elkészítési módokkal. Ne ragaszkodjunk katonásan egy recepthez sem. Ha sokalljuk a fokhagymát, ne tegyünk bele annyit, ha kíváncsiak vagyunk, mit tesz hozzá egy kis citromlé, bazsalikom, paprika, akkor próbáljuk ki bátran!

A diétás nassolnivalók egészségünk és torkosságunk érdekében születik. Hisszük, hogy mindenkinek jár egy kis nassolnivaló és azt is, hogy kellően megválogatott és ízlésesen elkészített apróságokkal a nassolás nem bűnözés, hanem egészséges táplálkozás.

Ha kellően tájékozottak vagyunk, az egészségünk megőrzése nem követel tőlünk sok lemondást, csak legyünk nyitottak az új dolgokra.

A cukorbetegség elkerülése, a vércukorszint stabilizálása nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladat. Ha odafigyelünk táplálkozásunkra és a testmozgásra, akkor nagyon jó eredményeket érhetünk el a diabétesz kezelése során.

Szerencsére a gyógynövények és modern tudomány fúziója is nagy segítségünkre lehet ebben, ami nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek nyújthat támogatást, de azoknak is, akik szeretnék megelőzni ezt a betegséget.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?

Szeretne többet tudni? Olvassa el további bejegyzéseinket az alábbi témákban is:

2018-04-03T13:06:13+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!