A szorongás leküzdése önállóan

Rengeteg stressz érheti az embert akár egyetlen nap alatt is: határidők, feladatok, magánéleti aggodalmak, és a lista még sokáig folytatódhatna. A folytonos idegességtől és a folyamatos teljesítéskényszertől könnyen alakulhatnak ki szorongásos vagy pánikroham-szerű epizódok az emberek életében, azonban néhány praktika segítségével mindez pszichológus vagy terápiás kezelés nélkül is leküzdhető.

szorongás

Nehéz megállapítani, honnan eredeztethető a szorongás, hiszen annyi konfliktus és inger éri az embert mindennap, amelyek önmagukban is elég nagy stresszt okoznak, nem hogy együtt. Ennek ellenére sokan azt mondják, a szorongás a csecsemőkorra is visszavezethető, ugyanis az első ilyen érzés már az anyaméhből való kijövetelkor jelentkezik, illetve kisgyerekkorban, a társadalmi normák elsajátítása közben is olyan helyzeteket élünk át, amikben szoronghatunk. A szorongásra való hajlam mindenkiben benne van, pusztán az a kérdés, aktiválja-e a külvilág valamilyen inggerre. Előfordulhat az is, hogy mindez csak később vehető észre. Néha a szorongásos tünetek (fiatal) felnőtt korig egyáltalán nem jelentkeznek, utána viszont rendszeresen. Illetve az is lehet, hogy valamilyen régi, tudatalatti emlék idéz vissza mindezt, például ha gyerekként a családban agressziót tapasztalt valaki.

 

A szorongás tünetei

A szorongás egyfajta félelemmel keveredő borúságérzet. Aki szorong, az belül feszültté válik, érzi a gyomor és az izmok összehúzódását, a szíve hevesen dobog, a szája kiszárad, és folyamatosan olyan érzése van, hogy mindjárt a legrosszabb fog történni. Hosszútávon mindez álmatlansággal és nehézkes felkeléssel is járhat. Egyfajta megmagyarázhatatlan pánik lesz úrrá az emberen, amely hosszú távon megkeseríti az életet és legyengíti a szervezetet.

szorongás

A szorongást, is valószínű, hogy őseinktől örököltük. A szorongásos epizódok során nagy mennyiségű adrenalin pumpálódik az erekbe, ez régen az ősembernek volt egyfajta figyelmeztető jel a veszélyes helyzetekben, hogy meneküljön vagy készüljön fel a küzdelemre a következő pillanatokban. Ez párhuzamba vonható azzal, hogy manapság is gyakran olyankor jelentkeznek szorongásos tünetek, amikor valaki dilemmát él át vagy nehéz élethelyzetbe kerül.

A szorongás formái

A szorongásnak több formája is van. A legáltalánosabb a generalizált szorongás, aminek semmi konkrét oka nem mindig állapítható meg, mégis érezni a belső feszültséget. Ez még erősebb lehet este, ahogy sötétedik, emiatt pedig az alvás minősége is leromolhat. Generalizált szorongásról akkor lehet beszélni, ha az ember nyugtalannak és fáradtnak érzi magát, nehezen koncentrál és emlékszik vissza dolgokra, ingerlékenyebb az átlagnál, illetve izmaiban feszültséget érez és rosszul alszik. Ha ezek közül legalább három hat hónapig a napok nagyrészében fenn áll, a problémát komolyan kell venni, érdemes azonnal szakemberhez fordulni.

szorongás

A szorongás további formái közé tartozik a pánikbetegség, a kényszerbetegség, az agorafóbia, vagyis a tömegiszony, a szociális fóbia, egyéb speciális fóbia, valamint a poszttraumás stressz. A szorongás gyakran a depresszióval jár együtt, a kettő pedig negatív hatással lehet egymásra, ezért is fontos, hogy ne csak a testi, hanem a lelki egészségre is mindenki odafigyeljen.

A szorongást sok esetben csak pszichológus, pszichiáter vagy más mentálhigiénés szakember képes kezelni (akár gyógyszeres úton), de ha a helyzet nem annyira súlyos, önmagát is vissza tudja lendíteni normál állapotba, önerőből is képes lehet távol tartani a szorongást.

A szorongás egyéni leküzdése

Sajnos a szorongás egyre több embert érint a stresszes mindennapokban, bár pont emiatt egyre több gyógymódot is találnak arra, hogy mindez professzionális segítség nélkül is féken tartható legyen.

Altatóitalok

Régóta tudjuk, hogy a langyos tejre mindig számítani lehet álmatlanság esetén – nos, ez a szorongásnál is beválhat, hiszen álmosító jellege mellett nyugtató hatású is. Aki azonban kicsit más ízvilágra vágyik, próbálkozhat sörrel, pontosabban az italt alkotó komlóval (hiszen az alkohol itt is kártékony), ami szintén andalítóan hat a szervezetre: oldja a szorongást és a belső feszültségeket. Tegyen 1-2 teáskanálnyi szárított komlót forró vízbe, igya meg melegen, de fontos, naponta háromnál többször ne fogyassza! Az íze talán nem a legjobb, de eredményessége vitathatatlan.

Fürdés

A rohanó hétköznapok egyik nagy vesztesége a hosszú, kellemes fürdőzés. A legtöbben általában csak fáradtan beállnak a zuhany alá, és igyekeznek minél gyorsabban letudni az esti tisztálkodást, pedig a forró víz oldja a feszültséget, főleg ha olyan természetes anyag is kerül a fürdőbe, mint például a levendulaolaj. Szánjon időt önmagára nap végén!

Meditáció

szorongás

A jóga és a többi, hasonlóan meditatív gyakorlat az utóbbi években nagyon népszerűvé vált, ami nem csoda: nagyjából azóta lett felkapott tevékenység, hogy a szorongás mint mentális betegség bejött a köztudatba, és az emberek tömegesen ismertek magukra a tünetekben. A belső harmóniára való koncentrálás meghálálja önmagát, néhány relaxáló gyakorlat után nagy eséllyel eloszlik a sok belső feszültség. Ha valakinek a jóga nem elég kielégítő, természetesen az aktívabb sport is jótékony.

Őszinte beszéd

Sokat segít az is, ha van kivel megosztania problémáit. Nagyon hasznos, ha a szorongást okozó gondolatokról őszintén tud beszélni, ugyanis ezek a félelmet keltő szavak sokszor rögtön elvesztik feszültséget keltő súlyukat, amint kimondják őket. Ha érzi, hogy a káros gondolatok nem hagyják Önt, fel kell tenni a kérdést: “van ennek bármi igazságalapja?”

Egészséges táplálkozás

szorongás

Ép testben ép lélek, tartja a mondás. Hiába lelki eredetű betegségről van szó, számos biológiai folyamat is végbemegy a testben a szorongás lefolyásakor, így már csak ezért is fontos odafigyelni arra, mit visz a szervezetébe. Mivel a görcsös félelem a bélrendszert is megviseli, és szorongás után gyakran állhat fent szorulás, fontos, hogy az érintettek kevesebb cukrot és koffeint fogyasszanak, helyette próbálják gyümölcsökkel és zöldségekkel bevinni a kellő energiát, valamint citrusfélékkel és zöld teával pótolják a szorongás következtében elvesztett aminosavakat.

A stressz, a kialvatlanság és az így kialakuló nyugtalan életmód súlyos egészségügyi problémák okozója lehet. Tudja meg, mit tehet még a harmonikus, kiegyensúlyozott életért!

Érdekel!
2018-04-03T13:06:12+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!