A D-vitamin az új C-vitamin? – Minden, amit tudni kell!

A D-vitamin nagyon fontos a szervezet számára. Csupán az utóbbi 1-2 évben kezdtek el sokat írni és beszélni róla a szakemberek, manapság azonban már legalább annyira fontos elemként emlegetik, mint a C-vitamint. Íme néhány dolog, amit érdemes tisztázni vele kapcsolatban: miért hasznos, miért veszélyes a hiánya, valamint, hogy miképpen vihető be a kellő mennyiség.

A D-vitamint alapvetően saját szervezetünk állítja elő napfény hatására, az elnevezés pedig többféle zsírban oldódó vitamint is magába foglal. A táplálékokban csak nagyon kis mennyiségben található meg, így ideális esetben egy egészséges felnőtt D-vitamin szükségletét az elegendő mennyiségű, napfényben töltött idő fedezi. Azonban hiába van itt a jó idő, ha nincs idő mindennap a napon tartózkodni: nyáron ugyanúgy be kell menni az irodába, főzni és takarítani kell, vagy éppen ügyeket intézni egész nap. Fontos tehát, hogy nyáron se hagyjuk el a D-vitamin más úton történő pótlását!

Használjuk ki a napsütötte órákat!

Miért jó a D-vitamin?

A D-vitamin legfontosabb feladata, hogy szabályozza testünk kálciumszintjét és egészségesen tartsa a csontokat. Az utóbbi években azonban pont azért lett ennyire jelentős, és azért beszélnek róla ilyen sokat, mert a friss kutatások szerint nemcsak a csontoknál van szerepe, hanem az egész immunrendszerünk egészségében nagy szerepet játszik. Ha megfelelő mennyiség van a szervezetünkben, az aktiválja a sejtek azon funkcióját, amelyek az immunháztartás egészségéért felelnek, így jelentősen csökkennek a gyulladásos és fertőzéses megbetegedések veszélyei is.

A D-vitamin hiányának jelei

Ha a szervezetben elegendő kálcium van, kevesebb aktív D-vitamin termelődik, így a magas kálciumszint már önmagában gyanús lehet. De nem is kell megvárni az első tüneteket és kimutatható jeleket, gyanítható a D-vitamin hiánya akkor is, ha az alábbiak valamelyike érvényes Önre:

  • Keveset tartózkodik a napon, napfényben.
  • Jellemzően zárt öltözetben van kint, jó idő esetén is nagy felületen borítja testét ruha. (A csadorort viselő nők emiatt például még nagyobb mértékben vannak kitéve ennek a veszélynek.)
  • Keveset táplálkozik, és kevesebbszer, mint napi 3 alkalommal.
  • Lisztérzékeny, vagy más hasonló betegsége van.
  • A vese fokozott működése, vesefunkció-zavarok állnak fent.
  • Mellékpajzsmirigy- alulműködést, pajzsmirigy-túlműködést észlelt.
d-vitamin

És hogy miért baj a D-vitamin hiánya? Azért, mert az eddigi kutatások szerint ez lehet a csontritkulás egyik fő oka, valamint a daganatos megbetegedések, az idegrendszeri problémák, az asztma, a szív-és érrendszeri problémák, valamint a cukorbetegség jelei sem meglepőek, ha nem megfelelő a D-vitamin bevitel. Mindemellett fennállhat a csontok gyengülése, és a fogak gyorsabb romlása is. Gyerekeknél különösen fontos odafigyelni, hiszen az ipari forradalom híres betegsége, az angolkór is a napfény hiánya miatt jelentkezett azoknál a kicsikénél, akik szegény helyzetük miatt gyerekmunkára kényszerültek a sötét bányákban. A D-vitamin elengedhetetlen a fejlődésben lévő csontok egészséges növekedéséhez.

Hogyan pótolható a D-vitamin?

Elsősorban természetesen megfelelő mennyiségű, napon töltött idővel lehet elérni a megfelelő szintet. Azonban hiába van alapvetően melegebb és napfényesebb idő mostanság, attól még az ember ugyanannyi időt tölt a munkahelyén, a számítógép előtt ülve, autóban, valamint otthon az egyéb napi teendők elvégzésével. Szerencsére ma már számos egyéb módon is lehet növelni a D-vitamin bevitelt.

d-vitamin

A tévhitekkel ellentétben a szoláriumozás nem segíti elő a vitaminpótlást, és nem is olyan könnyű a megoldás, mint a cukorbetegeknél a csodatévő fahéj. Azonban a megfelelő táplálkozással részben tényleg javítható – de ezzel sem 100%-ban. A legtöbb élelmiszer csak minimális mennyiségű D-vitamint tartalmaz, de a különböző tengeri halak, a vargányagomba, a kakaóbab, a vaj, a tej, a tojássárgája, a máj és a belsőségek bizonyos fokig növelhetik a szükséges napi mennyiséget. Azt, hogy mennyire általános veszély mindez, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a felnőtt magyar lakosság 95%-a is kisebb-nagyobb mértékben D-vitamin hiányos.

A D-vitaminra mindennap szükségünk van, a kellő napi bevitelt azonban csak az étrendkiegészítő termékek tudják biztosítani. Próbálja ki a Natur-L D3 vitamint, most 60 napos pénzvisszafizetési garanciával!

Érdekel az ajánlat!
2018-04-17T12:22:08+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!