Cukorhelyettesítők: agavétől a barna cukron át a xilitig 1. rész

“Úgy szeretlek édesapám, mint az emberek a sót.” Nos valószínűleg ugyanennyire szeretik az emberek a cukrot is, ha nem még jobban, és igen nehéz elképzelni az életet nélküle. Viszont ha valaki cukorbeteg, sajnos nem igazán van más választása, hisz az ideális esetben a cukorbetegek étrendje teljesen cukormentes.

A következő két cikkünkben a cukorbetegek által használható édesítőszerekről írunk. Cikkünk következő részét itt találhatja meg.

Ahogy azt az előző cikkeinkben is írtuk, a legtöbb cukorbeteg számára a legnagyobb gondot a helyes táplálkozás megválasztása jelenti. Noha ők szeretnének megfelelő ételeket fogyasztani, de sokszor nem tudják, hogy milyen lehetőségeik vannak. Milyen alapanyagot válasszanak?

A táplálékpiramis minden eleméről esett már szó, de a legsarkalatosabb elem a cukorbetegek számára a cukor, így nem lehet eleget beszélni a cukorhelyettesítő termékekről.

Miért rossz a sok cukor, és mennyi a túl sok?

A cukor helyettesítése nem csak a cukorbetegekségben szenvedőknek lehet fontos. A túlzott cukorfogyasztás káros az egészségre.

A túlzott cukorfogyasztás egyebek mellett károsítja a fogakat, megterheli a hasnyálmirigyet, érelmeszesedésre hajlamosítva növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Okozhat fáradékonyságot, vitamin és nyomelemhiányt, köszvényt, csontritkulást és hozzájárul a túlsúly kialakulásához is.

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) közleménye szerint a napi ajánlott cukorbevitel a teljes kalóriabevitel maximum 10%-a. Ez a felnőtt nők esetében 25g-ot (6tesákanál), míg a férfiaknál 37,5g-ot (9 teáskanál) jelent. Mindez a hozzáadott cukrokra vonatkozik, gyümölcsökbe, tejbe természetesen jelenlevő cukrokra nem. Sok olyan élelmiszer van, melyről elsőre nem is gondolnánk mennyi cukrot tartalmaznak. Például az Univer tápanyag táblázata szerint egy adag ketchup (20g) mintegy 3,5g hozzáadott cukrot tartalmaz. Ez egy nő ajánlott maximális cukorbevitelének 14%-a. Egy energiaital pedig 27,5g cukrot tartalmaz. Amire sokszor nem is figyelünk oda, hogy az  alapvetően egészségesnek tartott készítmények is magas cukortartalommal bírhatnak, például egyes műzliszeletek 100g-ja 40g cukrot tartalmaz.

Ha valaki cukorral issza a reggeli kávét, vagy teát, és eszik egy kis süteményt mellé, már egy étkezéssel meg is haladhatja a napi ajánlott cukorbevitelt, tehát a nap további részében ideális esetben teljesen hozzáadott cukortól mentesen kellene étkeznie. Ilyenkor lehetnek segítségünkre a cukorhelyettesítő termékek.

Tévesen egészségnek hitt barnacukor

Manapság már szinte miden bolt polcán megtalálható, ám jóval drágább mint a fehércukor. Hogy a magasabb ár, vagy a barna szó jelenléte miatt   alakult ki az emberekben az a tévhit, hogy a barnacukor egészségesebb mint a fehér, azt sajnos nemtudni, de az tény, hogy  a barnacukor finomított cukor épp úgy, mint a fehér. Egy lényeges eltérés van közöttük, méghozzá a melasztartalmuk. A barnacukornak kétféle előállítási módja van. A cukor finomítási folyamatát leállítják míg még van némi melasztartalma, vagy a már finomított fehércukorhoz utólag adnak egy kis nádmelaszt, ez adja a barnacukor jellegzetes színét és enyhe ragacsosságát. Ettől sajnos a barnacukor túlzott fogyasztása ugyanolyan negatív hatással van szervezetünkre, mint a fehércukoré.

Miért olcsóbb a kristálycukor, ha még több munka is van vele, mint a barnacukorral?

A barnacukor melasztartalma igen fontos az agrárszektorban. Nagyon sok értékes tápanyagot tartalmaz, amit a marhák táplálékába kevernek.

Ezért a cukorgyártók a barnacukorból kivonják az értékes melaszt és azt eladják az állattartóknak, nekünk pedig az “értéktelen” kristálycukor marad. A barnacukor árában azt kell megfizetnünk, hogy benne hagyták a tápanyagdús melaszt

Cikkünk első része itt véget ért, a következő pár cukorhelyettesítőről ide kattintva olvashat. A második részben pár nagyszerű, ám kevésbé ismert cukorhelyettesítőt mutatunk be, melyek nagy része szerencsére már a boltok polcain is elérhető.

Ha kellően tájékozottak vagyunk, az egészségünk megőrzése nem követel tőlünk sok lemondást, csak legyünk nyitottak az új dolgokra.

A cukorbetegség elkerülése, a vércukorszint stabilizálása nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladat. Ha odafigyelünk a cikkben felsoroltakra, jelentős eredményeket érhetünk el a vércukor értékek szinten tartása érdekében.

Szerencsére a gyógynövények és modern tudomány fúziója is nagy segítségünkre lehet ebben, ami nem csak a cukorbetegségben szenvedőknek nyújthat támogatást, de azoknak is, akik szeretnék megelőzni ezt a betegséget.

MILYEN MÓDON KÜZDHETEK MÉG EGÉSZSÉGEMÉRT?

Szeretne többet tudni? Olvassa el további bejegyzéseinket az alábbi témákban is:

2018-04-26T13:56:19+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!