10 tipp hogyan éld túl a vizsgaidőszakot!

Mi a közös a base jumpingban, tőzsdézésben, fesztiválozásban? Az, hogy ezek a tevékenységek tele vannak adrenalinnal, de az egyetemisták valószínűleg ide sorolják a vizsgaidőszakot is.

Ahogy a szorgalmi időszak általában nyugalomban telik (a szemeszter közben lévő ZH-kat leszámítva), a vizsgaidőszak alatt sokaknál minden a feje tetejére áll. Mit lehet tenni, hogy ezt az időszakot sikeresen vegyük?

1, Előrelátás, tervezés


A vizsgaidőszak nem azt jelenti, hogy ilyenkor kell tanulni, hanem ez csak a számonkérés időszaka. Előtte volt fél évünk, hogy készüljünk a vizsgákra.

Vannak karok, ahol már a szorgalmi időszak alatt is vannak zh-k, de a dömping a vizsgaidőszakban kezdődik el. Ugyan ezt mindenki tudja, de sokat segít, ha már a szorgalmi időszakban is készülünk. Az is rengeteget segít, ha csak az órai diákat átfutjuk párszor a félév során.

A tanulást is lehet ütemezni. A kétségbeesett, maratoni tanulásoknak kevesebb a haszna, mintha csak napi 4 órát szánnánk rá, de azt kitartóan. Határozzuk meg, hogy déltől négyig tanulunk egy héten át ahelyett, hogy vizsga előtti két nap alatt 30 órát próbálunk készülni.

És 50 percenként álljunk meg kötelezően 10 percre. Álljunk fel, sétáljunk egyet, nyújtsunk, igyunk vizet, dobáljunk labdát a kutyának (de ne kezdjünk el youtube-ozni, mert azt nehéz abbahagyni).

2, Célok


Legyünk racionálisak. Ha egész évben nem tanultunk, akkor 1 hét alatt nehéz mindent pótolni. Ha tudjuk, hogy úgysem tudunk felkészülni minden tárgyra megfelelően, akkor priorizáljunk. Melyik tárgy fontos, melyikből van későbbi vizsgaidőpont, melyiket áldozhatjuk be.

Ha tudjuk, hogy az ajánlott irodalom feldolgozására nincs már lehetőség, akkor inkább maradjunk az alapoknál, de az legyen stabil tudás. Több értelme van az alapokat jól megtanulni, mintha mindent csak egyszer átfutunk.

3, Ütemezés


Megjelent az új GoT, most mutatják be az új  Galaxis őrzőit, olcsóbb éjjel a teniszpálya, vagy tonik akció lesz a koncert után? Szánjunk időt a tanulásra és a felkészülésre, a vizsgákat pedig ütemezzük.

Ne az utolsó hétre toljunk mindent. Egy vizsgaidőszak elég hosszú, ha egy nap 3 vizsgánk van, akkor valamit rosszul csináltunk.

4, Fegyelem, halogatás


A diákok legnagyobb ellensége a halogatás. Ez nem is csoda, mindig van egy program, ami hívogatóbb, mint a Neptunt frissíteni, vagy a pdf-ek közt turkálni.

Sokat segít, ha nem csak tervezgetünk, hanem összeállítunk magunknak egy ütemtervet. Ha nem csak megfogadjuk, hogy “a következő félévben okosabban csinálom” (ismerős?), hanem félév elején akár egy Google Naptárba emlékeztetőket írunk magunknak, akkor sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy be is tartjuk a szavunkat.

Ennek van pszichológiai magyarázata is, hiszen ha leírunk valamit, azt komolyabban vesszük, mintha csak tervezgetnénk. Ezzel nagyobb nyomást és elköteleződést érzünk, tehát könnyebb betartani a fogadalmainkat.

5, Alvás


A régi viccben a professzor így köszön el utolsó órán: “Én még ötöt alszok a vizsgáig, és Önök?”. Ne bízzunk benne, ez egy csapda! 😉

Az alvás az egyetemisták legjobb barátja, de legalábbis a megfelelő ütemezés. Ne kínozzuk magunkat, 3-4 óra alvás után biztosak lehetünk benne, hogy rosszabbul fogunk teljesíteni, mintha rendesen kialudtuk volna magunkat.

Ha fontos nekünk, hogy egy-egy szóró tárgyból ne III/III-ra sikerüljön a vizsga, akkor legalább a vizsgaidőszak alatt fogjuk vissza magunkat. Nyáron és félév közben úgyis van elég lehetőség szórakozni. A vizsgaidőszak teljen a hatékonyság jegyében.

6, Sport


Szakítsuk meg a tanulást. Sétáljunk egyet, menjünk el futni, úszni. Segít feldolgozni a tanultakat, sok oxigénhez jutunk, felfrissülünk testileg és szellemileg is.

Szánjunk rá időt és jobban tudunk fókuszálni az előttünk sokasodó könyvekre.

7, Működjünk együtt, kérjünk segítséget


Építsünk ki kapcsolatokat, ismerjünk meg olyanokat, akiknek már megvan az adott vizsga. Írásbelinél is fontos, hogy tudjuk a dolgozat felépítését, de szóbelinél több jegyet jelenthet, ha ismerjük, hogy a tanár milyen rendszerben vizsgáztat.

Ha valaki minket kér, természetesen segítsünk mi is!

8, Multi tasking


Tanulás mellett eszünk, filmet nézünk, instán posztolunk, zenét hallgatunk?

Rossz ötlet.

Ez csak rontja a hatékonyságot, több kutatás bebizonyította, hogy ha megosztjuk figyelmünket, akkor az aránytalanul rontja a hatékonyságot. Ismerünk olyat, aki szinte alig tanul, mégis fel tud készülni? Valószínűleg ő csak a tanulással foglalkozik az alatt az idő alatt.

Ne nehezítsük meg a saját dolgunkat.

9, Táplálkozás


A csoki, kávé, pizza, meki hívogató lehet amikor sokat kell tanulni és mindig fel tudjuk magunkat menteni, hiszen “kell az energia”. De az éjszakai energiaital nem valódi segítség.

A kiegyensúlyozott táplálkozás, változatos étrend és elegendő vízfogyasztás azonban csodákra képes.

Ha megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékot fogyasztunk, akkor meglepő teljesítményre vagyunk képesek.

10, Legális teljesítménynövelők


Fontos a megfelelő összetételű tápanyagbevitel, a cukrozott és mesterséges ételek, italok sajnos gyakran csak az energia ígéretét adják, de ez nem hasznosítható tanulás során. Azonban szerencsére léteznek olyan szellemi serkentők, amik javítják memóriánkat és szellemi teljesítőképességünket, ráadásul tökéletesen kiegészítik az étrendünket is.

Mik ezek a vizsgadoppingok?
Katt a gombra és megmutatjuk az egyik legjobbat!

ÉRDEKEL!
2018-06-01T14:25:55+00:00

Érdekelnek a részletek!

Subscribe!